In gesprekken die gaan over de plannen voor een webshop vraag ik steevast: “Ga je bloggen op je webshop?”. In de meeste gevallen zie ik dan een vragende blik, gevolgd door wedervragen als:
“Waar zou ik over moeten bloggen op een webshop?”
“Waarom zou ik dat doen?”
“Daar heb ik toch geen tijd voor?”
Voor met name startende webshop-eigenaren is het niet zo vanzelfsprekend dat een webshop ook een blog heeft. Terwijl een blog juíst voor de starters een perfect middel is om je webshop onder de aandacht te krijgen.
In dit artikel ga ik in op de voordelen van bloggen op je webshop en geef ik tips over onderwerpen.
Bloggen op mijn webshop? Waarom?
Goed voor SEO
Een blog zorgt voor regelmatige updates en is extra content bovenop je producten en informatieve pagina’s. Dat is goed voor de zoekmachine-optimalisatie (SEO). Met blogberichten kun je gericht extra content creëren over onderwerpen waarop je beter gevonden wilt worden in zoekmachines.
Binden van (potentiële) klanten
Blogs lenen zich goed om meer te vertellen over je producten en advies te geven. Hierdoor gaan (potentiële) klanten je zien als ‘expert’ en aanspreekpunt voor vragen en advies, zeker als ze de indruk krijgen als je advies is afgestemd op de situatie van de klant en niet op de voor jou meest gunstige keuze.
Verhogen van aantal volgers
Blogberichten deel je gemakkelijk op social media als Facebook en Twitter, waarmee je berichten laagdrempelig gelezen en gedeeld kunnen worden. Vooral het wegnemen van ongemakken door product X te gaan gebruiken, of waar je product X nog meer voor kunt gebruiken dan waar het normaal voor bedoeld is, nieuwe gadgets en aanbiedingen zijn in trek. Op social media vraagt dat vanzelfsprekend wel wat interactie met je volgers, alleen ‘zenden’ is uit den boze.
Het kost niks
Het vraagt wat tijd maar het kost geen (extra) geld. Een blog is dus een aantrekkelijk alternatief in vergelijking tot betaalde promoties en advertenties.
Waar moet ik het dan over hebben?
Blogs op je webshop kunnen gaan over:
- Lancering van een nieuw product en wat daar zo handig/fijn/mooi aan is
- Tips & trucs over het gebruik van een product of productgroep
- Vergelijking van meerdere producten: wanneer kies je product A en wanneer product B
- Actualiteiten binnen jouw doelgroep: een beurs, evenement, iets uit het nieuws
- Acties en aanbiedingen (niet te vaak)
- Anekdotes uit de dagelijkse praktijk
Geen inspiratie? Kijk dan eens naar dit artikel van Elja Daae: 40 blogonderwerpen voor zakelijke bloggers zonder inspiratie
Is bloggen niet jouw ding, een keer geen tijd of inspiratie of moeite met teksten? Kijk dan eens naar deze blogstrippenkaart van Sonja van Vuren.
Waar haal ik de tijd vandaan?
Bloggen kost tijd, ik weet daar alles van. En je weet soms gewoon simpelweg niet waar je het over moet hebben. Schiet niet in de stress als er eens wat meer tijd zit tussen twee artikelen. Maar probeer het wel bij te houden. En heb je eens wat minder tijd, dan beter een kort artikel dan helemaal geen, al is het maar om geen trouwe lezers kwijt te raken.
Het is een kwestie van tijd (willen) maken. Als dat niet lukt zie ik dat meer als niet willen dan niet kunnen. Het kan goed zijn dat je je prima redt zonder blog. De vraag is hoe je conversie en omzet eruit zou zien als je wel zou bloggen, maar daar kom je maar op één manier achter.
Vragen?
Heb je vragen of opmerkingen? Positieve of negatieve ervaringen met een blog op een webshop? Laat hieronder een reactie achter.