Oneerlijke praktijken
Deze week geen nieuwe WordPress tips of Magento tools uitgelicht, maar een aantal uitspraken van webbouwers onder de loep. Uitspraken die ik regelmatig tegenkom en die vallen in de categorie Trap er niet in!
Domeinnaam en hosting verplicht bij ons
Er zijn webbouwers die bij open source systemen de voorwaarde stellen dat de domeinnaam en de hosting worden ondergebracht bij de webbouwer zelf. Als reden wordt aangevoerd dat ze de website alleen kunnen maken als het domein en de hosting ben hen staan.
Onzin.
De aangevoerde reden is nonsens. Technisch gezien maakt het niets uit waar je de domeinnaam en hosting onderbrengt. Het enige dat ertoe doet is dat de hosting de technieken ondersteunt die in de website worden gebruikt. Je kunt zelfs besluiten de domeinnaam en hosting bij 2 verschillende aanbieders onder te brengen.
Ook interessant?
Webwinkel Weblog neemt het niet zo nauw met fact checking
Webwinkel Weblog Afgelopen week las ik een artikel op Webwinkel Weblog met de titel: PSP-markt onder druk: Wie zijn de eerste verliezers? Nu hadden er […]
Wij zetten een domeinnaam op naam van ons bureau
Als je een domeinnaam door je webbouwer hebt laten registreren, en je hebt ervoor betaald, dan is het niet meer dan logisch dat de domeinnaam op je eigen naam komt te staan, als houder. Ik kan geen enkel argument bedenken waarom een domein niet op eigen naam komt te staan. Als er op een goed moment een conflict ontstaat tussen jou en je webbouwer en je besluit te verhuizen naar een andere host, dan kan het nogal wat rompslomp geven als de domeinnaam niet op jouw naam staat.
Achtergrondkleur website aanpassen? Dat kan niet.
Deze uitspraak hoor ik in verschillende varianten, de uitspraak hierboven hoorde ik deze week. Ik heb de achtergrond bekeken en dat bleek een kleurcode. Dat wil zeggen: de achtergrond heeft een kleurcode die eenvoudig kan worden vervangen door een andere kleurcode. Klinkt meer als: ik heb er geen zin in of heb er geen tijd voor. Bij een ‘kan niet’ antwoord adviseer ik je een andere webbouwer te benaderen met precies dezelfde vraag. Vraag dan gelijk hoeveel de aanpassing zou kosten, en bepaal aan de hand van de uitkomst wat je met het antwoord doet: terugkoppelen naar je eigen webbouwer of de uitvoering overlaten aan iemand anders.
Een Facebook members blok? Dat is dan 300 euro.
Dit voorbeeld heeft betrekking op een WordPress website met bestaande sidebars en widgets. Ik ga geen uitspraken doen over de tijdsbesteding voor een opdracht of het uurtarief van collega’s, maar ik kom nogal eens prijsopgaven tegen die mijns inziens vallen in de categorie ‘Ik kan vragen wat ik wil want de klant heeft er toch geen verstand van’. Een ander voorbeeld dat ik ben tegengekomen is een klant die een eenvoudige website wilde in WordPress, met zo’n 10 pagina’s, een blog en contactformulier, en een offerte kreeg aangereikt van 7.500 euro. Advies luidde Drupal en het project zou worden uitgevoerd/begeleid door een projectmanager, een grafisch ontwerper, een programmeur en een accountmanager. Tja…
Wij maken websites die goed scoren in zoekmachines
Onzin. Een website scoort niet vanzelf goed in zoekmachines. En al helemaal niet ‘snel’. In de eerste plaats is de ranking in zoekmachines mede afhankelijk van voldoende, kwalitatief goede content en vanzelfsprekend is de ranking ook afhankelijk van de hoeveelheid concurrentie. Een webbouwer kan kiezen voor een zoekmachine-vriendelijk systeem en hulpmiddelen (denk aan WordPress en de WordPress SEO plugin van Yoast), maar er blijven nog voldoende factoren over om aan te werken om een goede ranking na te streven. Een garantie geven kun je nooit.
Ken je zelf voorbeelden van onzin-uitspraken? Laat hieronder een reactie achter.
Christian van Ekeris
Hi, bij het eerste punt over de verplichte hosting zou je er bij moeten zetten dat dat relevant is voor open source CMSen; maar ter bescherming van de broncode van een commercieel CMS is het wel degelijk een zeer plausibele reden om hem niet overal te hosten.
Los daarvan komt nog een andere reden: als er een technische storing is aan een website, dan is het wel zo prettig als de hosting EN de techniek bij 1 aanspreekpunt liggen.
Petra Blankwaard
In reactie op Christian van EkerisAuteur
Helemaal eens Christian, het ging hier inderdaad om open source systemen. Ik heb de tekst aangevuld, dank voor de aanvulling!
Marinka
Over achtergrond aanpassen misschien nog een kleine opmerking. Het is natuurlijk geheel afhankelijk hoe de site is opgeknipt of het makkelijk is een achtergrond aan te passen. Ook al is het vaak gewoon simpelweg een kleurcode wijzigen, soms zitten er delen van de achtergrondkleur in de plaatjes die gebruikt worden om de site op te bouwen. Vooral oude sites die nog in tabellen staan zullen dit hebben. Als een webbouwer dus zegt dat het niet kan, kan het dus maar net zo zijn dat degene niet liegt. Waarom zou je daar over uberhaubt liegen als het 1 minuut werk is?
Petra Blankwaard
In reactie op MarinkaAuteur
Hoi Marinka, ja dat vraag ik me ook af. Ik heb met Firebug gekeken en getest en niks aan de hand met de rest van de inhoud, dus geen enkel probleem om de kleur aan te passen. Maar dan nog: ook als het aanpassen consequenties heeft voor overige onderdelen dan is het antwoord niet terecht. Zeg dan gewoon dat het wel kan maar dat het meer werk is dan het lijkt omdat er meer onderdelen dan alleen de achtergrond betreft en dat dat de prijs opdrijft. De keuze is dan aan de klant toch?
Marinka
In reactie op Petra Blankwaard
Wat overblijft is misschien het niet kunnen? Er zijn tegenwoordig ongetwijfeld partijen die een template aan een WordPress CMS hangen maar van HTML en/of CMS helemaal geen kennis hebben.
Erik de Vries
In vervolg op een twittergesprekje dat we n.a.v. dit artikel hadden: Het is extra vervelend voor klanten die in dergelijke oneerlijke praktijken trappen dat het ze extra geld kost. Als ze er vroeg of laat door schade en schande achter komen dat het toch niet allemaal klopte wat hun webbouwer zei, stappen ze vaak over naar een webbouwer die wel goede informatie geeft en waar dingen opeens wel blijken te kunnen. Omdat ze dan al (veel) geld hadden uitgegeven aan hun vorige webbouwer, houden ze bij die goede webbouwer de hand op de knip. “Sorry, maar ik heb al zoveel uitgegeven aan websites de laatste tijd, ik heb nu weinig budget meer”, krijg ik regelmatig te horen.
Alle reden om je goed te informeren voor je een webbouwer kiest.
Erik de Vries
WP Webbouw
Petra Blankwaard
In reactie op Erik de VriesAuteur
Hoi Erik, heel herkenbaar. En ook wel een logisch dilemma, ook voor de nieuwe webbouwer. Alhoewel die er niks aan kan doen is het toch een beetje schipperen. Ik probeer daar als het even kan een goed evenwicht in te vinden, maar er zijn grenzen natuurlijk 🙂
Rico van de Vin
In reactie op Erik de Vries
Ook ik herken de door Erik de Vries geschetste situatie. Regelmatig krijg ik klanten over de vloer die door slechte ervaringen bij andere aanbieders met een geslonken budget zitten en niet de hele prijs kunnen betalen of niet meer willen aanbetalen. Het is dan inderdaad schipperen om de klant goed te helpen, zonder al het werk te doen waar een ander voor betaald is. 😉