Dit is wat we doen en kunnen
Ik kom regelmatig op websites die bij mij veel vragen oproepen: ik start met lezen maar ben al snel kwijt waar het over gaat. Webteksten zijn doorzeefd met jargon en het is me een raadsel wat er wordt aangeboden, of, anders gezegd: wat het me kan opleveren.
Als we het dan toch over presentatie in de vorm van websites hebben: er zijn ook websites waar ik lees over diensten of producten die ik wel begrijp, maar waarbij ik mezelf de vraag kan stellen: “Waarom zou ik nou juist met jou zaken doen, en niet met talloze andere collega’s die hetzelfde schrijven?”
Ehhh, huh?
Diensten die het meest onduidelijk waren vond ik in de sector ICT, projectmanagement, consultancy, hostingbedrijven en (ook) bij webbouwers. Van webbouwers begrijp ik de taal natuurlijk wel, maar vraag me tegelijk af: begrijpt een (potentiële) klant ook wat er wordt verteld? De teksten zijn veelal geschreven met de ‘kijk ons eens goed zijn en veel technieken beheersen’ insteek, in plaats van ‘als je dit bij ons afneemt zijn dit je voordelen’. Een prof die wel bekend is met het gebruikte jargon prikt daar wel doorheen.
Kortom: als ik een website lees die ik niet kan volgen ben ik weg. En ik niet alleen.
Ook interessant?
‘Welkom’ op je homepage is zó 1990
Welkom? Welkom op een homepagina, is dat niet een dooddoener? Iedere bezoeker is toch welkom op je website of webshop? Als ik een website open […]
Waar gaat het mis?
Laat ik het benaderen vanuit de zoekmachines: stel, ik ben een leek en ik wil een website beginnen. Ik weet dat ik daar een domeinnaam en hostingpakket voor nodig heb. Waar zal ik dan op gaan zoeken in Google? Domeinnaam en hosting bestellen? Domein registreren? Vul maar in. Waar ik als leek niet op zal gaan zoeken is FTP, PHP, CGI of ander jargon.
Hieronder zie je een voorbeeld van een webhoster die uitleg geeft over verkrijgbare hosting. En uit ervaring weet ik dat ‘Stichting Internet Domeinregistraties Nederland’ bij velen een onbekende instantie is. Misschien makkelijk om het te combineren met de meer bekende afkorting SIDN en een vermelding naar de website van SIDN.
Wat ik dan ook nog kan opmerken is dat elk regulier hostingpakket beschikt over POP3-adressen, FTP-toegang, PHP ondersteuning en als het goed is ook backups. Als leek begrijp ik maar half wat ik krijg en als niet-leek constateer ik dat de inhoud nietszeggend is.
Waarom zou ik bij jou klant worden?
Neem het voorbeeld hierboven, en laten we aannemen dat ik de dienst heb gevonden die ik zoek. Waarom zou ik dat bij dit bedrijf bestellen? In Google vind ik op ‘domein en hostingpakket’ meer dan 67.000 hits, dus ik heb meer overtuiging nodig dan ‘product gevonden’. Je kunt natuurlijk prima zelf verwoorden wat jouw bedrijf onderscheidt van jouw conculega’s, maar het kan ook zeker helpen om te verwijzen naar reviews. Vooropgesteld dat die goed zijn natuurlijk.
Om terug te komen op de opmerking uit de eerste alinea: er zijn genoeg websites waarop wel duidelijk wordt verwoord wat er wordt aangeboden. Ook daar ontbreekt vaak het onderscheidend vermogen. Voorbeeld: bureaus die je helpen een baan te vinden, coaches, consultants. Waar blink je in uit? Wat is jouw specialiteit? Heb je een andere strategie dan anderen? Pas je bij uitstek in een specifieke branche? Waarom zou ik met jou contact opnemen en niet met de tig collega’s?
Conclusie: zaai duidelijke taal en je zult (meer) klanten oogsten!
Herkenbaar? Opmerkingen of aanvullingen? Laat hieronder je reactie achter. Mocht je voorbeelden geven van derden: graag geanonimiseerd.
Monique
Goed artikel en herkenbaar.
Zelf heb ik een webshop in bewakingscamera’s en denk dat er zeker nog winst valt te halen als ik naar het bouncing percentage kijk. Aan de andere kant trek je wel weer mensen die zuiver op specificaties zoeken. Eigenlijk moet je tekst heel erg basic zijn. Dank voor je tip!
Petra Blankwaard
In reactie op Monique
Hoi Monique, klopt. Wat je kunt overwegen is ‘landingspagina’s’ maken als tegenhanger voor de pagina’s die je hebt gepubliceerd. Pagina’s die niet in het menu staan maar wel worden geïndexeerd door zoekmachines. Wat interne linkjes erin en je hebt er zinnige content bij. Op pagina’s die vrij technisch zijn kun je links plaatsen met uitleg van terminologie. Ik noem dat wel een ABC: Verklaring van termen als Dome camera, WDR, etc. Die pagina’s geef je een titel als ‘wat is een dome camera’ etc. Daarmee vang je als het ware de leken op. Is een klus natuurlijk, maar denk dat het zeker zal helpen je bounce rate naar beneden te krijgen.