Zoekmachineoptimalisatie
Je hebt een website of blog, en die heb je uiteraard niet (alleen) voor de sier. Je wilt dat die gevonden wordt in zoekmachines als Google. Als het goed is heb je je website gericht geoptimaliseerd. Dat wil zeggen, je hebt bepaald op welke trefwoorden of trefwoordcombinaties je gevonden wilt worden en belangrijke onderdelen die meetellen voor de ranking in je website verwerkt. Denk aan domeinnaam, meta titles, kopteksten, etc.
Webstatistieken
In je webstatistieken (bijvoorbeeld Google Analytics of Matomo) kun je prima volgen met welke zoekwoorden men op je website terecht is gekomen. Nu is alle verkeer welkom, maar belangrijk is natuurlijk of men je website vindt op de trefwoorden die jij voor ogen had.
Als je een trefwoord(combinatie) niet terug ziet in je webstatistieken wil dat niet zeggen dat er niet op is gezocht. Het kan betekenen dat jouw website niet is verschenen in de (hogere) zoekresultaten, terwijl je dat wel zou willen.
Monitor je trefwoorden
Het is belangrijk om de trefwoorden waarvoor je je website hebt geoptimaliseerd te monitoren:
- Volg gedurende een periode hoe de ranking van trefwoorden verloopt
- Experimenteer met alternatieve trefwoorden
Als je constateert dat je matig of slecht scoort op je trefwoord(en), dan kun je ingrijpen. Dat wil zeggen, als jouw website pas op pagina 3 of hoger in de zoekmachineresultaten verschijnt, dan kun je overwegen om je optimalisatie te verbeteren. Als dat niet kan met de bestaande pagina’s of blogberichten, dan kun je overwegen om of meer te schrijven over dat specifieke onderwerp, of ervoor te zorgen dat je meer bezoekers aantrekt. Denk aan inzet van social media, het verkrijgen van backlinks etc.
Met experimenteren bedoel ik het volgende, aan de hand van een eigen voorbeeld: stel, je verkoopt websites en bent gevestigd in Den Haag. Je hebt je website onder andere geoptimaliseerd voor trefwoorden ‘webdesign den haag’. Je komt tot de ontdekking dat je met deze combinatie in Google slecht scoort. De oorzaak laat zich raden: webwerk is niet noodzakelijk gebonden aan een regio, men zoekt wel op webdesign, maar aangezien dat een Engelse trefwoord is kun je een goede ranking op dat woord vergeten. Beter is dan te kiezen voor een term als ‘website bouwer’.
Handige tool
Het monitoren van keyword ranking is een doorlopend proces. Zoekgedrag gaat met de tijd mee en je concurrenten zit ook niet stil. Ik gebruik zelf een simpel maar doeltreffend hulpmiddel om de trefwoorden ranking van websites te monitoren: Cuterank. In Cuterank heb ik onder andere deze website als profiel aangemaakt en daaronder de trefwoordencombinaties gehangen waarop ik wil dat de website gevonden wordt. Met enige regelmaat bekijk ik de stijgers en dalers en indien nodig pas ik de optimalisatie aan.
De gratis versie is prima te gebruiken voor 1 website. Wil je meerdere websites monitoren, dan kun je upgraden naar de betaalde versie.
Tips
Handige tool om je te helpen bij het vinden van trefwoorden: Google Insights for Search
Mijn favoriete WordPress plugin voor zoekmachineoptimalisatie: SEOpress
Wist je dat:
- Google geen waarde hecht aan ‘meta keywords’?
- Gebruikte woorden in je ‘meta title’ zwaarder wegen naarmate ze meer vooraan staan?
- De ‘meta description’ niet meeweegt in de ranking, maar bedoeld is om bezoekers te verleiden je titel aan te klikken in de zoekmachineresultaten?
- Google in Nederland met 94% de meest gebruikte zoekmachine is?