Ik heb al eens eerder een artikel geschreven over misleiding in de rubriek ‘kassakoppeling voor een webshop‘. Gisteren liep ik opnieuw tegen een valkuil aan waar veel nietsvermoedende winkeliers intrappen. Hieronder licht ik de gang van zaken toe, en wederom noem ik geen namen om de betrokkenen niet in diskrediet te brengen. Deze case gaat over een kassa met koppeling Magento webshop.
Webshop
De gedupeerde heeft bij ons een opdracht geplaatst voor een Magento webshop. Tot zover geen probleem. De betreffende klant heeft een aantal goedlopende kledingzaken en is al langere tijd voorzien van een kassasysteem in de diverse filialen.
Kassasysteem in winkel
De kleding wordt verkocht vanuit meerdere filialen, in elk filiaal staat een kassa. Aangezien het goedlopende kledingzaken betreft, wisselt de voorraad in de fysieke winkels voortdurend. Geen overbodige luxe om te denken aan een synchronisatie van de voorraad tussen winkels en webshop. Hiermee wordt voorkomen dat artikelen in de webshop worden aangeboden die door verkoop in de winkels uitverkocht blijken.
De koppeling met Magento
De klant heeft bij zijn kassaleverancier een offerte opgevraagd voor de koppeling tussen zijn eigen kassasysteem en zijn Magento webshop. Aanvankelijk heeft de kassaleverancier een aantal prijslijsten gemaild naar de klant. Hierin stonden alle producten van de kassaleverancier, wat het voor een klant bijna onmogelijk maakt exact te bepalen welke onderdelen nodig zijn voor de gewenste koppeling. Bovendien zijn sommige tarieven eenmalig en andere terugkerend.
Op mijn verzoek heeft de kassaleverancier een offerte op maat gemaakt: wat heeft DEZE klant nodig om een koppeling te realiseren tussen zijn kassa’s en zijn Magento webshop? De klant is akkoord gegaan met deze offerte, in de veronderstelling dat de koppeling daarvoor zou worden gerealiseerd.
Wat ging hier mis?
De offerte bleek, naar nu blijkt, alleen de kosten te omvatten voor ‘het mogelijk maken’ van de koppeling. Niet de koppeling zelf. Deze dient door een webbouwer (wij in dit geval) nog geprogrammeerd te worden in de webshop. In simpele taal: de klant dacht een bos bloemen besteld te hebben, maar krijgt een zakje bloembollen.
De schade
Het realiseren van de koppeling zelf, het programmeerwerk, zal een paar duizend euro extra kosten, bovenop de kosten voor de webshop en de (meer)kosten die moeten worden betaald aan de kassaleverancier. Los van de financiële schade loopt het project nu ook vertraging op, tenslotte ben je niet in een paar dagen klaar met zo’n koppeling.
Misleiding
Ik vind deze gang van zaken misleidend: de kassaleverancier die eerder heeft aangegeven dat bij hen een koppeling kan worden aangeschaft voor een Magento webshop is niet volledig geweest in de informatieverschaffing. Als je een koppeling enkel faciliteert, dan dien je erbij te vermelden dat de koppeling zelf nog wel gebouwd dient te worden. Wij verkopen zelf een koppeling voor onder andere Magento webshops, gecombineerd met een ander kassasysteem, en in dat geval is een koppeling ook een koppeling: deze wordt werkend opgeleverd. Zo simpel is dat, en dat is ook wat een klant van een koppeling verwacht.
Advies
Mijn advies aan winkeliers die ooit op zoek gaan naar een dergelijke koppeling: vraag aan partijen waar je een offerte aanvraagt goed door: gaat het om het mogelijk maken van een koppeling, of is de koppeling direct in te zetten? Moet er nog werk worden verricht om de koppeling up & running te krijgen of niet? En zo ja, zijn daar meerkosten aan verbonden? Kijk niet alleen naar de eenmalige kosten maar ook naar variabele kosten die maandelijks of jaarlijks terugkomen.
Soortgelijke ervaringen? Laat hieronder een reactie achter.