Wanneer is de website live?
Dit is één van de meest gestelde vragen tijdens het offertetraject van een website of webshop. En ook een logische vraag. Het belang is verschillend. Bij het ene project wordt die vraag gesteld uit enthousiasme: “Kan niet wachten, ben zo benieuwd!”. Bij andere projecten is een zo kort mogelijke doorlooptijd meer een financiële kwestie: “Wanneer kunnen we starten met geld verdienen?”.
Ik vermoed dat elke webbouwer met zo’n vraag één keer de mist in is gegaan. En dat zal dan ook gelijk de laatste keer geweest zijn. Je kijkt naar je planning, de omvang van het project, de planning van eventuele externe partijen, en spreekt een haalbare datum uit voor lancering van de nieuwe site.
Maar dan…
Ook interessant?
Indi(no)go deel 1: Wat kost een website of webshop?
Indi(no)go Deze week start ik een reeks artikelen, één per week, naar verwachting 10 in totaal, in de categorie Indi(no)go. Elk artikel gaat over een […]
Opnieuw nadenken…
Je hebt een indicatie afgegeven voor de tijd die nodig is om het project af te ronden, en dan:
- Duurt het een paar weken voor je schriftelijk akkoord hebt op de offerte
- Zijn er vele e-mails nodig om de (actuele) logingegevens van de webhost te achterhalen
- Blijkt dat er nog niet of nauwelijks teksten zijn voorbereid voor de nieuwe website
- Is het logo beschikbaar in een niet bruikbaar formaat (te klein, niet vrijstaand, etc) en is de maker van het logo niet meer te achterhalen of heeft het bronbestand niet meer
- Moeten de foto’s voor de webshop nog worden gemaakt
- Krijgt de opdrachtgever het druk met andere zaken en reageert steeds laat op vragen en verzoeken om input aan te leveren
- Wordt tijdens de bouw ‘bij nader inzien’ het ontwerp aangepast
- Komen tijdens de bouw extra werkzaamheden naar voren
Zomaar wat voorbeelden uit de praktijk. Je begrijpt, uitlatingen doen over een deadline en er dan zelf op aangesproken worden in zo’n situatie: doen we niet meer.
Dus, wat wordt de deadline?
Hoe onredelijk het ook is om zo met een deadline om te gaan, het gebeurt. Dus de enige manier om een deadline af te spreken is door de bal bij de klant te leggen. Ik ben bereid om een uitspraak te doen over de te verwachten doorlooptijd, onder voorbehoud van het beschikbaar zijn van alle (definitieve) versies van logo, teksten, foto’s, ontwerp, een bruikbaar hostingpakket met juiste logingegevens en soepel onderling schakelen. En ik kan je vertellen: de projecten die tot in de puntjes zijn voorbereid zijn een zeldzaamheid.
Er is dan ook maar één correct antwoord op de gestelde vraag: “Dat heb je zelf in de hand”
Martin Janssen
Als Web Manager van Bedrijfsuitje.nl heb ik het vaker meegemaakt. De eigenaar wil een nieuw design. De designer zegt daar vervolgens vierentwintig uur (één persoon) voor nodig te hebben en de webbouwer nog eens tachtig uur (één persoon) om dat design te implementeren.
“Dus we kunnen over drie weken live?”, is dan ook een rekensom die iets te kort door de bocht is.
“Nou, nee. Reken maar twaalf”, antwoordde ik dan.
Petra Blankwaard
In reactie op Martin JanssenAuteur
Herkenbaar 😉