In deel 1 schreef ik over “Wat kost een website“. Dat kun je met wat goede wil nog scharen onder ‘opnieuw nadenken’. Deze week een verschijnsel waar ik meer moeite mee heb:
Ik wil een website, liefst gratis
De smoezen zijn verschillend, zo ook de manier waarop de vraagstelling wordt geformuleerd. Het woord ‘gratis’ wordt in de meeste gevallen niet in de mond genomen, maar omzeild door te spreken van ‘pro deo’, of ‘er is geen/weinig budget’. Er wordt aangeboden te delen in de toekomstige winst, of ik krijg in ruil een ‘eervolle’ vermelding op de nog te realiseren website. Creatief bedacht.
Waarom?
En dan de smoezen: wat wordt er aangedragen als reden dat er geen normaal, marktconform tarief zal worden betaald?
- Ik ben starter, begrijp je, ik heb geen startkapitaal en ik heb natuurlijk ook andere kosten
- Een andere webbouwer heeft me geld laten betalen voor iets dat mislukt is, dus ja, ik wil geen dubbele kosten
- Ik wil best een beetje betalen, maar ja, jullie draaien je hand toch niet om voor zo’n website?
- We kunnen toch een thema uitkiezen, verder is het toch niet zoveel werk?
- Het gaat maar om een simpele website hoor, een paar pagina’s en een contactformulier.
- Op een andere website zie ik staan ‘website vanaf 295 euro’, hoe kan het dan dat het bij jullie meer kost?
- WordPress (cq Magento) is toch gratis?
Ook interessant?
Indi(no)go deel 2: Ik wil zoiets als bol.com
In deel 1 van de serie artikelen in de categorie indi(no)go schreef ik over een veelgestelde vraag aan webbouwers: Wat kost een website? Deze week […]
Mijn standpunten
- Je hebt geen budget? Dan zul je eerst moeten sparen. Voor niks gaat de zon op.
- Je hebt ergens gelezen dat een andere partij goedkoper is of lijkt? Je bent natuurlijk gek als je meer gaat betalen voor iets gelijkwaardigs. Of het gelijkwaardig is kun je je afvragen, maar we lappen hier geen mislukte websites op. Dat kost namelijk meer geld dan een nieuwe maken.
- Je bent in eerste instantie bij de verkeerde webbouwer terecht gekomen? Kan gebeuren, risico van ondernemer zijn. Wij doen ook wel eens een miskoop, en daar leren we van en die kosten dragen we zelf.
- Een bijdrage in de toekomstige winst? Niemand heeft winstgarantie, was het maar waar.
- Naamsvermelding op een nieuwe website? Zie punt 4. Een nieuwe website heeft nog geen reputatie en het is ook nog maar de vraag of je product of dienst succesvol zal worden. We lopen dus evenveel risico om voor gek te staan met zo’n vermelding.
- Niet veel werk, zo’n website? Voor ons een koud kunstje? Dat wij er met routine sneller in zijn klopt, dat wil nog niet zeggen dat er niet veel tijd in gaat zitten.
Niet veel budget?
Gratis werk doen we niet aan, een enkel goed doel uitgezonderd. Als je niet veel budget hebt is het prima als je vraagt wat je voor budget x kunt verwachten. Ik kijk graag met je mee wat er met je budget mogelijk is door de taken slim te verdelen en handig om te gaan met beschikbare middelen. Ik heb diverse klanten die op die manier een professionele website hebben gelanceerd zonder dat het veel geld heeft gekost. Sterker nog, uiteindelijk zijn ze extra trots omdat ze zelf een groot aandeel hebben gehad in de realisatie van hun eigen website.
Anne Baarda
Recht uit mijn hart!
En daarnaast tamelijk hilarisch opgeschreven 😉