In deel 1 van de serie artikelen in de categorie indi(no)go schreef ik over een veelgestelde vraag aan webbouwers: Wat kost een website?
Deze week een ander fenomeen: Ik wil zoiets als Bol.com.
Groot denken
Ik kan me op zich voorstellen dat mensen een uitdaging zien door te kijken naar internetbedrijven die in relatief korte tijd groot zijn geworden. Wat ik lastiger te begrijpen vind is de gedachte dat zo iemand op het idee komt om een bestaand concept, dat al zo succesvol is, te kunnen imiteren of zelfs verbeteren en daarmee te kunnen concurreren. En natuurlijk, er zijn genoeg internetmarketeers die het ‘groot denken’ promoten. Die kritische noten plaatsen bij gedachten als ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’.
Zo heb ik al verschillende offerte-aanvragen voorbij zien komen voor websites als relatieplanet.nl, werkspot.nl, youtube.com, facebook.com en marktplaats.nl. Laten we er één uitpikken: relatieplanet.nl. De discussie:
“Ik wil graag een website als relatieplanet.nl. Niet precies hetzelfde natuurlijk, dan valt het op, maar wel met dezelfde functionaliteiten. Wat zou zoiets kosten?”
“Kun je ons een overzicht sturen van je wensen op gebied van vormgeving en functionaliteiten?”
“Functionaliteiten wil ik precies hetzelfde als relatieplanet.nl”
“Dan zul je daar een overzicht van op papier moeten zetten, functionaliteiten voor abonnees, maar ook voor de beheerder.”
Vastgelopen discussie, logisch.
Ook interessant?
Indi(no)go deel 5: Jij bent toch de webbouwer?
Nieuwe website De wensen zijn doorgesproken, offerte is akkoord, de bouw van de nieuwe website kan beginnen. Dat wil zeggen installatie van de software, integratie […]
Budgetten
Het is onmogelijk om uitspraken te doen over een benodigd budget. Wat ik daar wel over kan zeggen is dat dat budgetten zijn die in de 6 cijfers lopen. En dan heb ik het alleen nog maar over de website zelf. Niet over de bedragen die daar bovenop komen voor een (doordachte) marketingstrategie om bekendheid te krijgen.
Ik denk dat we allemaal wel eens dromen van een gat in de markt. Dan nog heb je daar een volle buidel en een briljant idee voor nodig.