Indi(no)go
Deze week start ik een reeks artikelen, één per week, naar verwachting 10 in totaal, in de categorie Indi(no)go. Elk artikel gaat over een anekdote uit de praktijk die je zou kunnen bestempelen als: ‘moet niet gekker worden’, ‘hoor ik dat nou goed’, ‘is het 1 april of meen je dat serieus?’. Soms in contacten met klanten, soms potentiële klanten of andere relaties. Vandaag het eerste artikel.
Wat kost een website?
Ik weet het zeker. Dit is de meest gestelde vraag als ik mijn e-mailarchief erop na zou slaan. Ik vraag me af, en stiekem weet ik het antwoord natuurlijk wel, of men aan een makelaar ook zal vragen: “Wat kost een huis?”, of aan een autodealer: “Wat kost een auto”?, of aan een telecomverkoper: “Wat kost een telefoon?”.
Het hangt van de flow van de dag af hoe ik op zo’n vraag reageer.
Ook interessant?
Indi(no)go deel 3: Ik wil een gratis website
In deel 1 schreef ik over “Wat kost een website“. Dat kun je met wat goede wil nog scharen onder ‘opnieuw nadenken’. Deze week een […]
Meer informatie vragen
Deze reactie vergt het meeste geduld. De vraag maakt feitelijk duidelijk dat men nog in de verkennende fase zit. Sterker nog, ik vermoed dat men nog in staat is af te haken als blijkt dat het meer kost dan men had gedacht of gehoopt. Maar goed, een dergelijke discussie verloopt ongeveer zo:
“Wat voor website heb je op het oog?”
“Dat weet ik nog niet precies, maar iets eenvoudigs, aantal pagina’s waarin ik kan beschrijven wat ik doe, wie ik ben, wat foto’s, en een contactformulier of zo”
“En het ontwerp, ga je dat laten maken, maak je dat zelf, heb je dat al of wil je een website op basis van een thema?”
“Dat weet ik nog niet, maar ik wil wel iets waar mijn huisstijl in verwerkt wordt. Ik heb nog geen logo maar het moet straks wel zo zijn dat mijn website past bij mijn visitekaartjes natuurlijk.”
Deze discussie kan ik nog veel langer maken, maar je kunt hier maar twee kanten mee op:
- Ga eerst je wensen wat nader uitwerken, bepaal je budget en ga dan shoppen bij webbouwers
- Ik geef een min-max prijs gebaseerd op de globale informatie, en die bandbreedte is uiteraard nogal ruim.
De wedervraag
Over het algemeen kost deze benadering de minste tijd en is het dilemma in één klap duidelijk:
“Tja, wat kost een auto?”
Hier wordt dan wat lacherig op gereageerd maar de boodschap is eender: Kom eerst met een uitgewerkt plan.
Volgende week in deel 2: “Ik wil zoiets als bol.com”
Laura Daggers de Koning
Leuke en leerzame blog Petra, daar leer ik weer wat van. Clienten vragen mij ook altijd; ”hoeveel sessies heb ik nodig?” Denkende dat ik een glazen bol heb, waar ik dat in kan zien.
Is je tweede blog van de 10 al in de lucht?
Petra Blankwaard
In reactie op Laura Daggers de KoningAuteur
Precies Laura, denk dat veel ondernemers dit herkennen. Dit is nummer 1, de rest komt nog 🙂