Er is een discussie gaande over Google Analytics, de webstatistieken die Google gratis aanbiedt. Voldoet Google Analytics wel aan de AVG? In dit artikel een uitleg wat er speelt en een paar alternatieven voor Google Analytics die wel voldoen aan de AVG.
Google Analytics en AVG
De Oostenrijkse privacyorganisatie noyb heeft zich op het standpunt gesteld dat Google Analytics niet voldoet aan de AVG, ook niet als de IP-adressen van websitebezoekers worden geanonimiseerd. De Oostenrijkse gegevensbeschermingsautoriteit heeft noyb in het gelijk gesteld.
Het Europees Hof van Justitie verklaarde in 2020 het Privacy Shield-verdrag tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten ongeldig. Het verdrag moest de uitwisseling van persoonsgegevens tussen bedrijven in de Europese Unie en de VS regelen. Ook MailChimp viel onder dit verdrag.
De uitspraak van de Oostenrijkse gegevensbeschermingsautoriteit, vergelijkbaar met de Autoriteit Persoonsgegevens in Nederland, kan verstrekkende gevolgen hebben: het is de eerste uitspraak in een reeks van 101 aanklachten die noyb heeft ingediend, ook in Nederland.
Begin 2022 is Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een onderzoek gestart om na te gaan of Google Analytics voldoet aan de AVG. De uitkomsten van dit onderzoek zijn na 2 jaar nog niet bekend en inmiddels heeft de AP een op de website geplaatste waarschuwing over Google Analytics (in afwachting van de uitkomsten van het onderzoek) stilletjes verwijderd.
Update juli 2024: voor actuele informatie over het gebruik van cookies met betrekking tot de huidige Google Analytics 4 verwijzen we je naar artikel Is voor gebruik van GA4 toestemming vereist? van ICTRecht.
Ook interessant?
Alternatief Google Analytics: Matomo
Google Analytics mogelijk verboden Op moment van schrijven van dit artikel is er nog geen uitsluitsel over de vraag of Google Analytics nog mag worden […]
Gratis diensten in ruil voor data
Nog even los van de uitkomsten van het onderzoek van de AP en de eventuele gevolgen van de uitkomsten kun je je afvragen in hoeverre je gegevens van klanten en websitebezoekers vrij wilt geven aan grote techbedrijven zoals Google die gratis diensten aanbieden in ruil voor data. Het is nooit 100% transparant wat er met die gegevens gebeurt.
Je kunt ervoor kiezen om diensten die worden ‘betaald’ met data links te laten liggen en over te stappen op alternatieven die privacyvriendelijk zijn.
Alternatieven voor Google Analytics
Hoe het onderzoek van Autoriteit Persoonsgegevens afloopt weten we nog niet maar we houden de berichtgeving in de gaten.
Ook zal binnenkort aandacht worden besteed aan alternatieven voor Google Analytics.
Op de hoogte blijven? Schrijf je in op de nieuwsbrief van Indigo.