Er wordt wereldwijd wat af geblogd. Er wordt nieuws onder de aandacht gebracht, kennis gedeeld, gefilosofeerd, foto’s gedeeld en meer. In dit artikel besteed ik aandacht aan copycats. Ik geef informatie over het opsporen en weren van copycats, en ik geef mijn persoonlijke mening over plagiaat. Ik richt me specifiek op het oneoorloofd kapen van blogberichten.
Wat zijn copycats?
Copycats zijn mensen die het internet ‘scannen’ op waardevolle artikelen en deze geheel of in grote mate klakkeloos kopiëren naar de eigen website of blog. Dat scannen en kopiëren gebeurt zowel handmatig als geautomatiseerd.
Ook interessant?
Worden jouw blogs gejat?
Naar aanleiding van een discussie op Twitter vanmorgen over het klakkeloos overnemen van artikelen of grote delen daarvan, geef ik wat nuttige informatie over wat […]
Waarom worden blogs gekopieerd?
Ik kan niet in de hoofden van copycats kijken, maar een aantal motieven ligt voor de hand:
- Content wordt geselecteerd op onderwerpen die het in zoekmachines goed doen. Door de ‘populaire’ artikelen op de eigen website te publiceren hoopt men een ranking van deze website te verbeteren
- Men zoekt op specifieke onderwerpen die passen bij het thema(‘s) van de eigen website, waarop advertenties en/of affiliate banners worden getoond. In dat geval kunnen de gekopieerde artikelen helpen om aan meer advertentie-inkomsten te komen
- Binnenhalen van potentiële klanten: nietsvermoedende bezoekers kunnen de indruk krijgen met een professional te maken te hebben, wat kan leiden tot het verstrekken van opdrachten
- Pesterij. Ongetwijfeld niet altijd aantoonbaar, maar in een aantal gevallen die ik de afgelopen tijd voorbij heb zien komen is dat een sterk vermoeden.
Hoe spoor je copycats op?
- Handmatig zoeken in Google, op de titel of teksten uit jouw artikel. Je begrijpt, dat is trial & error, dus erg tijdrovend
- Een programma als WordPress biedt standaard pingbacks & trackbacks. Op het moment dat je artikel één op één wordt gekopieerd krijg je een signaal van een trackback op het item dat ‘onder de link’ zit. De copycat verraadt zo zichzelf.
- Eerder schreef ik over Copyscape, een online tool die (vermoedelijke) plagiaat opspoort. De gratis versie biedt de mogelijkheid om handmatig te zoeken op URL, de betaalde versie zoekt automatisch en geeft periodiek een e-mail met informatie over mogelijk gekopieerde artikelen
- Google Webmaster Tools: in deze omgeving is na te gaan welke websites links hebben staan naar jouw website of blog.
Wat kun je doen tegen schending copyright?
Jurist Charlotte’s Law & Fine Prints heeft een artikel beschikbaar over schending van auteursrecht. Daarin staat een stappenplan hoe te handelen om de ‘herpublicatie’ ongedaan te (laten) maken.
Verder kun je denken aan de volgende acties:
- Publiek kenbaar maken van schending auteursrecht via social media en verzoeken tot verwijdering van de kopie. Ik heb zelf meerdere keren gebruik gemaakt van deze optie, tot op heden succesvol
- Melding maken bij Google DMCA.
Zie het als compliment?
Dan mijn visie op het kopiëren van (mijn) blogs. Ik krijg nog wel eens de opmerking dat ik het als compliment kan zien dat blogs worden gekopieerd. Voor zover het gaat om handmatig kopiëren is dat zeker zo. Maar de weerstand laat de balans naar de andere kant doorslaan. Als iemand mijn artikel de moeite waard vindt om (ook) elders te publiceren dan kan dat op zijn minst met bronvermelding en kan om toestemming worden gevraagd. Waar ik moeite mee heb is dat het stiekem gebeurt.
Bovendien: ik besteed gemiddeld 2 a 3 uur aan een blogartikel waarin kennis wordt gedeeld, en ik vind het te kort door de bocht dat iemand anders zonder enige inspanning profiteert van mijn geïnvesteerde tijd en moeite. Ik accepteer het dan ook niet dat berichten zonder overleg worden overgenomen en heb de volgende maatregelen ingezet:
- Eerder zijn onderdelen van deze website (grotendeels) gekopieerd, zowel pagina’s als blogberichten. Ik heb de diverse copycats hierop aangesproken waarna de kopieën zijn verwijderd. In een enkel geval heb ik gebruik gemaakt van Google DMCA.
- Ik heb een betaald abonnement afgesloten bij Copyscape. Wekelijks ontvang ik een e-mail waarin staat van welke items wel geen duplicaten op het web zijn gevonden. Dat kost me een paar tientjes per kwartaal en lijkt te helpen. Rechts onderaan de pagina zie je de waarschuwing staan van deze dienst.
Vragen of opmerkingen? Tips?
Laat ze achter als reactie op dit bericht zodat de lezer er ook wat aan heeft.
Viviana Geurten
Beste Petra,
Dit is fijn om te weten ! Ik heb ook een BLOG op mijn (wordpress) website.
Ik heb er wel duidelijk bij staan © maar het is wel handig om te weten dat er een
‘pingback en trackback’ bestaat. Als jurist weet ik maar al te goed hoe belangrijk een auteursrecht is en de verbonden de rechten die je hebt. De ICT en de Juridische wereld koppelen is wel handig !
Hartelijke groetjes
Viviana
Charlotte
Prima artikel, Petra. Ook ik ben een aantal uur per blog bezig.
Tuurlijk kun je het als compliment zien, maar daar kun je zo weinig mee. Daarbij kan ik het, net als jij kennelijk, niet goed als compliment zien als mensen niet eens de credits geven. Die credits zijn het compliment, wat mij betreft. Daarbij: wat is de moeite van toestemming vragen? Kans is groot dat ik ja zeg of dat we afspreken dat ze wel de inleiding overnemen en doorlinken of misschien zelfs dat ik aanbied het te herschrijven om Google nog een lol te doen ook.
Petra Blankwaard
In reactie op CharlotteAuteur
Ik denk er precies zo over!