Bedrijfsvermelding in Google Maps
Je kent het vast: je zoekt in Google een bedrijfsnaam of een product in een bepaalde plaats en in de resultaten zie je aan de rechterkant een groot blok. In dat blok staan een bedrijfsnaam, foto’s en vaak ook gegevens als een telefoonnummer en openingstijden.
In Google Maps zie je die bedrijfsvermeldingen ook. Als het goed is. De meeste bedrijven zijn op bedrijfsnaam vindbaar zonder dat je daar iets aan hoeft te doen. Maar wat ook opvalt is dat veel bedrijven hun eigen bedrijfsvermelding in Google nog niet hebben geclaimd. Dat wil zeggen: niemand heeft zich als beheerder gemeld van het betreffende bedrijf. En dat is een gemiste kans. Je bedrijfsvermelding ziet er dan wat verwaarloosd uit en bevat geen gegevens waarop door (potentiële) klanten wordt gezocht.
Bedrijfsvermelding claimen
Een bedrijfsvermelding die nog niet is geclaimd herken je doordat het blok van de bedrijfsvermelding gegevens mist. En zichtbaar nog niet is geclaimd, zie afbeelding.
En claimen is simpel: klik op ‘Dit bedrijf claimen’.
Nadat je hebt bevestigd dat je bevoegd bent om de vermelding te beheren stuurt Google een kaartje met een pincode per post naar het gekoppelde adres. Met die pincode kun je je bedrijfsvermelding opeisen en koppelen aan je eigen Google Account.
Mocht je nog geen Google account hebben: ga dan naar Google account aanmaken.
Ook interessant?
Aanpassing in verband met Corona virus
We hebben op een drietal punten een aantal wijzigingen doorgevoerd als gevolg van de uitbraak van het Corona virus. We communiceren dit bericht enkel via […]
Google My Business
Bedrijfsvermelding geclaimd, en dan? Dan is het zaak om alle bedrijfsgegevens zo volledig mogelijk in te voeren en foto’s toe te voegen die je locatie herkenbaar maken. Gebruik in de titel een goed beschrijvend trefwoord. Heeft je bedrijfsnaam geen trefwoord waaruit blijkt wat voor bedrijf het is, voeg het dan toe. Dus heb je een schoonheidssalon en heet je zaak Spa DeLuxe, dan gebruik je als titel zoiets als Schoonheidssalon SpaDeLuxe. Zo kun je door potentiële nieuwe klanten ook gevonden worden op schoonheidssalon.
Om de bedrijfsvermelding te beheren ga je naar Google My Business (Google Mijn bedrijf) en log je in met je Google account.
Hoe kom je aan die sterren in Google
De volgende uitdaging is het verzamelen van reviews. Want dat is de manier om in je bedrijfsvermelding in Google aan die in het oog springende sterren te komen. Die sterren geven informatie over de klanttevredenheid en maken daarnaast dat je vermelding de aandacht trekt. Het is belangrijk om aan klanten te vragen of ze het bedrijf willen beoordelen.
Ga naar Google Maps -> zoek je eigen bedrijf op -> Klik op ‘Delen’ -> Vink ‘Korte URL’ aan -> Kopieer die korte URL en zet de link in een e-mail waarin je vraag een review achter te laten. Je kunt de betreffende link natuurlijk ook standaard in de handtekening van je e-mail opnemen, of in andere correspondentie.
Op het moment dat iemand een review achterlaat wordt de beheerder daar per e-mail over geïnformeerd.
Google Insights
In de Google My Business omgeving kun je klikken op ‘Manage location’ om gegevens te bekijken/wijzigen en ook om Insights te bekijken. Die Insights vertellen je hoeveel mensen de vermelding hebben gevonden in Google Search en Google Maps (op naam versus op product/dienst) en hoe vaak er op items in de vermelding is geklikt (telefoon, route, foto’s etc).
Bedrijfsvermelding door ons laten opzetten?
Heb je geen tijd of besteed je de opzet van je bedrijfsvermelding liever uit? Je kunt het ons laten doen. Bel 070-4279292 of neem op andere wijze contact op.