Bij veel van onze website projecten is een veelgestelde vraag: “Wil je gebruik maken van een template of maatwerk design?”.
Er is regelmatig discussie over het wel of niet gebruiken van een template, terwijl het qua budget nogal wat uitmaakt of je hier wel of geen voor kiest. Er wordt door sommigen zelfs minachtend gereageerd als gebruik is gemaakt van een template. In dit bericht wil ik de afwegingen op een rijtje zetten, toelichten wat een template precies is en hoe ik zelf aankijk tegen deze keuze.
Wat is een template?
Een template (ook wel theme) is een design voor een website of webshop, gemaakt door een grafisch ontwerper, zonder dat vooraf bekend is voor welke website(s) het gebruikt zal worden. De ontwerper ’tekent’ als het ware een ‘frontje’ voor een website en maakt dat bruikbaar voor pakketten als WordPress, Magento, Joomla!, Drupal etc. Dat ontwerp wordt online te koop aangeboden. Het kan door verschillende gegadigden worden gekocht, tenzij een koper ervoor kiest het ‘alleengebruik’ te hebben. In het laatste geval wordt een forse vergoeding gevraagd voor de ‘Buy out’, maar daarna kan niemand het ontwerp meer kopen. Een klein aandeel van online aangeboden templates is zelfs gratis.
Een aangekocht of gratis gedownload template kun je installeren in je website, dat bepaalt hoe je website er aan de voorkant uitziet, en eventueel kun je het ontwerp nog (laten) wijzigen. De website zelf moet dan nog worden voorzien van inhoud, d.w.z. tekst, afbeeldingen, producten etc.
Wat kost een template?
Los van gratis templates: de prijs van een template is erg afhankelijk van zowel de software die je op het oog hebt als van de kwaliteit en extra’s die erin verwerkt zijn. Zo is een WordPress template aanzienlijk goedkoper (minder complex) dan een Magento template. Bovendien, hoe meer bijzondere effecten er in een template zitten, hoe meer werk erin is gestoken, hoe hoger het tarief. Los van de arbeid die zich vertaalt in de prijs, verschillen ook de tarieven tussen ontwerpers onderling.
Wat kost een custom ontwerp?
Een ontwerp op maat (from scratch) vraagt relatief veel geld; er moet eerst een ontwerp worden gemaakt in een offline grafisch programma, waarna het omgebouwd moet worden naar een online template. Daar gaan veel uren in zitten en ook hier geldt; een WordPress ontwerp is doorgaans minder complex en daardoor goedkoper dan bijvoorbeeld een Magento ontwerp.
Het is lastig om een exact prijsverschil te geven, maar voor een gemiddeld custom ontwerp betaal je al gauw 2.500 euro meer dan voor een template.
Discussie?
Los van het prijsverschil zijn er andere factoren die de keuze tussen template en ontwerp op maat beïnvloeden. Zo zal een onderneming die zeker wil zijn van een absoluut uniek ontwerp eerder kiezen voor een custom design. En daar ontstaat de discussie; wat is uniek? Ik geef een aantal punten ter illustratie die aangeven hoe ik zelf tegen een argument als “uniek” aankijk:
- Templates die (gratis of tegen betaling) worden aangeboden worden bijna altijd voorzien van eigen logo, eventuele andere huisstijl elementen, eigen tekst en afbeeldingen, eigen menu en eigen producten als het gaat om een webshop. Je kunt je afvragen hoe makkelijk een derde na aanpassing nog kan ontdekken welk template is gebruikt;
- Er zijn een paar miljard websites over de hele wereld. Templates worden wereldwijd aangeboden. Laten we uitgaan van een populair template dat wel 1.000 keer wordt gekocht cq gedownload; hoe groot is dan de kans dat een bezoeker zal denken: “Mmm, dit ontwerp komt me bekend voor.”?
- Als je er vanuit gaat dat er al heel veel ontworpen is voor websites, dan moet je wel een heel apart design voor ogen hebben wil je je daarmee echt onderscheiden van de massa. Ook webdesign is aan trends onderhevig.
- Tot slot; is het niet zo dat een bezoeker weliswaar een goede eerste indruk wil hebben bij het bezoeken van een website maar dat het er nog veel meer om gaat dat je de bezoeker weet te boeien, vast te houden op inhoud?
Mijn mening
Als je echt op veel punten specifieke wensen hebt die je niet terugvindt in een bestaand template, dan adviseer ik zeker een custom ontwerp. Een voorbeeld daarvan is Buitengewoon Zeist. (zie portfolio). Deze klant had een goed beeld van het gewenste ‘eigen’ grafisch ontwerp, wilde een afwijkende weergave van producten en andere aanpassingen. In dat geval zou de aanschaf van een template en de ‘verbouwing’ daarvan duurder zijn uitgevallen dan het eigen ontwerp.
Voor andere gevallen adviseer ik een template met aanpassingen waarmee een website een eigen ‘look & feel’ krijgt. Als je kiest voor een kwalitatief goede ontwerper (aanbieder) dan doet zo’n template kwalitatief niet onder voor een eigen ontwerp. Wat mij betreft is dat gewoon “slim kiezen”.
Zelf eerder een afweging als deze gemaakt? Vragen of opmerkingen? Laat weten hoe jij hierover denkt en reageer!
Ed Nissink
Veel templates zijn prima aan te passen inderdaad, en er is uit zoveel te kiezen dat er bijna altijd een passend design te vinden is. Maatwerk is soms nodig, maar vaak ook het wiel opnieuw uitvinden (op kosten van de klant). Behoudens specifieke wensen kies ik ook graag voor een goed template.
Wat Sam hierboven al zei: het gaat om de inhoud, de tekst, de informatie. Dat laat onverlet dat een goed template deze inhoud optimaal naar voren laat komen. Als je die twee kunt afstemmen, heb je van beide werelden het beste en slechts zelden maatwerk nodig, is mijn idee.
Petra Blankwaard
Helemaal eens Sam!
Sam
Ik vind ook dat er helemaal niets mis is met gebruiken van een goede template. Een beetje template geeft genoeg opties om het wat “eigen” te maken en heeft meer dan genoeg ruimte voor headers en andere belangrijke elementen.
Sterker nog, ik zou graag willen dat veel meer kleine bedrijfjes gebruik zouden maken van templates voor hun websites, want vaak is het design (dat veelal zelf gemaakt is) gewoon verschrikkelijk. Bijna zonder uitzondering vind ik content belangrijker dan vorm en kunnen kleine ondernemers daar veel beter hun energie en geld instoppen.